Κυριακή 7 Νοεμβρίου 2021

Καθηλωτικός ο «Πουπουλένιος»

Κριτική της Βικτωρίας Ιωσηφίδου

Πρόκειται για ένα συγκλονιστικό έργο γεμάτο ανατροπές, με εκκεντρικό θέμα και αστυνομικό σασπένς. Το έγραψε ο χαρισματικός και πολυβραβευμένος για το έργο του Ιρλανδός Μάρτιν Μακ Ντόνα το 2003 και έκτοτε  ανέβηκε στο σανίδι πάμπολλες φορές.

Ο Κατούριαν Κατούριαν ζει μαζί με τον διανοητικά ανάπηρο αδερφό του Μίσαλ. Ο Κατούριαν γράφει περίεργες ιστορίες που αφηγούνται μια σειρά από  ιδιόμορφους, ανατριχιαστικούς  φόνους παιδιών. Και να που ξαφνικά στην πόλη γίνονται τρεις φόνοι παιδιών που μοιάζουν λες και κάποιος τους αντέγραψε ακριβώς από τις ιστορίες αυτές. Ο Κατούριαν και ο Μίσαλ οδηγούνται στην ανάκριση από δύο αστυνομικούς. Και σιγά σιγά αρχίζουν να αποκαλύπτονται διάφορες λεπτομέρειες σχετικά με το σκοτεινό παρελθόν των δύο ηρώων αλλά και των αστυνομικών.

Δομημένο με μια ιδιοφυή πλοκή μέσα στην οποία δεσπόζουν οι ιστορίες του Κατούριαν, κάποιες από αυτές διαβασμένες αυτούσιες από το πρωτότυπο, το έργο αυτό καθώς εξελίσσεται μας οδηγεί σιγά σιγά στο ψυχογράφημα  των ηρώων. Η υπόθεση ξετυλίγεται αργά και αποκαλυπτικά, σαν ένα υπέροχο αστυνομικό μυθιστόρημα γεμάτο εκπλήξεις. Και οι θεατές δε μένουν καθόλου, μα καθόλου αμέτοχοι.

Πάνω σε αυτή την τόσο καλογραμμένη και γεμάτη αγωνία πλοκή έρχονται να ακουμπήσουν οι εξαιρετικές ερμηνείες όλων των ηθοποιών. Πραγματικά υπέροχος ο Χρίστος Στυλιανού ως Μίσαλ,  ήρεμος και μοναχικός δίνει την καλύτερη ερμηνεία της ζωής του, με απόλυτη προσήλωση και σημασία στην κάθε λεπτομέρεια της ανάπηρης προσωπικότητάς του. Ακόμη και τις στιγμές που απομονωμένος στο διπλανό δωμάτιο περιμένει την δική του σειρά για ανάκριση συνεχίζει να πλάθει μέσα στο σκοτάδι και τη σιωπή τον ήρωά του.

Μεγάλος ηθοποιός ο Γιάννης Τσεμπερλίδης κουβαλά το βάρος ενός πολύ δύσκολου ρόλου, του συγγραφέα Κατούριαν που ανακρίνεται και βασανίζεται. Ο ηθοποιός αποδίδει μιαν άριστη ερμηνεία με κάθε του κύτταρο. Αξίζει να αναφέρουμε τις άρτια εκτελεσμένες σκηνές βίας ανάμεσα σε αυτόν και τους αστυνομικούς που παρόλο που είναι εξαιρετικά δύσκολές είναι απόλυτα πειστικές και προσεγμένες στην παραμικρή λεπτομέρεια.

 Ο Σπύρος Σαραφιανός, εξαίρετος όπως πάντα, δείχνει να ενσαρκώνει με ευκολία τον ρόλο του πρώτου αστυνομικού, με αυτοπεποίθηση πάθος και νεύρο. Ο Γρηγόρης Παπαδόπουλος τέλος, επίσης υποδειγματικός στον ρόλο του δεύτερου αστυνομικού, ανταπεξέρχεται στις διακυμάνσεις του ρόλου με απόλυτη πειστικότητα. Μεγάλες ερμηνείες από όλους, πραγματική κατάθεση ψυχής.

Η Μαίρη Ανδρέου σκηνοθετεί σε απόλυτη αρμονία με τον ζεστό χώρο του Φουαγιέ που περικλείεται από καθίσματα στις τρεις πλευρές του. Μια σκηνοθεσία καθόλου στατική, το αντίθετο ζωντανή, παραστατική, γεμάτη κίνηση και  ένταση. Το αποτέλεσμα μια  παράσταση εμπειρία που οι θεατές παρακολουθούν σε απόσταση αναπνοής. Η Μαίρη Ανδρέου μάλιστα επιμελείται και τα σκηνικά , δυο μεγάλα τραπέζια, το λευκό της ανάκρισης και το μαύρο της απομόνωσης και της αναμονής. Πλάι στο λευκό τραπέζι κρεμασμένα φονικά εργαλεία, μαχαίρια και ψαλίδια ατενίζουν απειλητικά, προδίδοντας την μελλοντική χρήση τους. Οι ιδιαίτερες μάσκες με τα ζωγραφισμένα χαρακτηριστικά προδιαθέτουν για την απειλή αλλά και σε συνδυασμό με το βίντεο που χρησιμοποιείται στην παράσταση δίνουν κάτι το παιγνιώδες και συνάμα τρομακτικό.

Χαρακτηριστικό στην παράσταση και το έντονο πράσινο χρώμα παρμένο πολύ εύστοχα από την ιστορία «το πράσινο γουρουνάκι» εμφανίζεται τόσο στα ρούχα του  Μίσαλ όσο και ως πιτσιλιές στα ρούχα του πράσινου κοριτσιού που ενσαρκώνει σε μια σύντομη αλλά σημαντική εμφάνιση η Ευαγγελίνα Καρυοφύλλη. Η σκηνοθεσία γενικά με στοχευμένες και καίριες οδηγίες και κινήσεις καταφέρνει να μεταδώσει εξαίσια το κλίμα της υπόθεσης  προκαλώντας στους θεατές έντονα συναισθήματα.

Αξίζει τέλος να σημειωθεί η μουσική που έγραψε ο ίδιος ο πρωταγωνιστής Γιάννης Τσεμπερλίδης, που δίνει ένα ιδιαίτερο στίγμα στην παράσταση καθώς επίσης και οι εμπνευσμένοι και ιδιαίτερα χρήσιμοι φωτισμοί του Στέλιου Τζολόπουλου.

Συνδυάζοντας  το ατού ενός καλογραμμένου σκοτεινού και πολύ πρωτότυπου έργου με την σύμπραξη μιας σειράς από πανάξιους συντελεστές, ο «Πουπουλένιος» της Μαίρης Ανδρέου και του Κ.Θ.Β.Ε. είναι μια καθηλωτική παράσταση με δυνατή σκηνοθεσία και ερμηνείες που θα σας μείνει αξέχαστη. Μην τη χάσετε!

 

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Μετάφραση: Χριστίνα Μπάμπου-Παγκουρέλη

Σκηνοθεσία/ Σκηνικά- Κοστούμια:Μαίρη Ανδρέου

Μουσική: Γιάννης Τσεμπερλίδης

Φωτισμοί: Στέλιος Τζολόπουλος

Βίντεο: Αθηνά Σωτήρογλου, Ευαγγελίνα Καρυοφύλλη

Βοηθός σκηνοθέτη/Επιμέλεια κίνησης: Ευανθία Σωφρονίδου

Β’ βοηθός σκηνοθέτη: Νίκος Τσολερίδης

Οργάνωση παραγωγής: Μαριλύ Βεντούρη

Παίζουν: Σπύρος Σαραφιανός(Τουπόλσκι) 

               Γιάννης Τσεμπερλίδης (Κατούριαν)

               Γρηγόρης Παπαδόπουλος( Άριελ)

               Χρίστος Στυλιανού (Μίσαλ)

               Ευαγγελίνα Καρυοφύλλη (Πράσινο Κοριτσάκι)



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου