Παρασκευή 19 Ιανουαρίου 2024

Έξοχο, ξεκαρδιστικό το «ΠΟΙΟΣ ΕΠΝΙΞΕ ΤΟΝ ΜΠΕΡΝΙΕ»

 

Κριτική της Βικτωρίας Ιωσηφίδου


Μια έξοχη, απολαυστική,  αστυνομική κωμωδία είναι το έργο «ΠΟΙΟΣ ΕΠΝΙΞΕ ΤΟΝ ΜΠΕΡΝΙΕ», που παίζεται τις Πέμπτες στο θέατρο Αμαλία. Ο ιθύνων νους πίσω από το έργο αυτό είναι ο χαρισματικός συγγραφέας του,  αλλά και σκηνοθέτης  και ηθοποιός  ταυτόχρονα, ο Γιάννης Καραμπέλκος, που   ξεχειλίζει από ταλέντο και αγάπη για το θέατρο. Τα μάτια του λάμπουν κι η καρδιά του ριγά, όταν μιλά για τα έργα του και σχεδιάζει το ανέβασμά τους στο σανίδι. 

Ας δούμε όμως την υπόθεση του έργου. Στο σπίτι του διαζευγμένου Λάμπρου γίνεται ξαφνικά συνωστισμός.  Γιατί εκτός από αυτόν,  που περιμένει εκεί την κοπέλα του την Νάντια, μια Ρωσίδα γιατρό, εμφανίζεται ξαφνικά και  ο κολλητός του  Παντελής, ο οποίος έχει επίσης κανονισμένο ραντεβουδάκι στον ίδιο χώρο. Όμως και ο γιος του Λάμπρου Νικόλας  είναι εκεί, αναμένοντας το δικό του αμόρε, την χορεύτρια Λίνα. Σα να μην έφταναν όλοι αυτοί ξεπροβάλλει ακόμη μια παράξενη γριά, η γιαγιά Χαρά που αναζητά το μωρό της, η πρώην σύζυγος του Λάμπρου η μεγαλοπιασμένη Ζιζέλ, αλλά και ένας μυστήριος αστυνομικός, ο 11880, που διατείνεται πως αναζητά ένα κύκλωμα εμπορίας ναρκωτικών. Γιατί το σπίτι του Λάμπρου έχει τόση πέραση και τι ρόλο μπορούν να παίζουν όλοι αυτοί; Ποιος είναι άραγε ο Μπερνιέ, ποιος τον έπνιξε και γιατί;

 Ο Γιάννης Καραμπέλκος γράφει γεμάτος έμπνευση και φαντασία και πλάθει μια φαρσοκωμωδία μυστηρίου , με σύνθετη πλοκή και συνεχείς ανατροπές . Τα πρόσωπα μπαινοβγαίνουν στη σκηνή και εκεί, στο σπίτι του Λάμπρου, προκαλούνται μύριες παρεξηγήσεις, καθώς οι περισσότεροι δεν γνωρίζονται μεταξύ τους. Οι σκηνές εναλλάσσονται με ταχύτητα, οι εξελίξεις είναι γρήγορες και μας κρατούν αμείωτο το ενδιαφέρον, ενώ όλα τα σημεία του έργου είναι διανθισμένα με λεπτό χιούμορ και αριστοτεχνικές ατάκες που σκαλώνουν η μία  στην άλλη προωθώντας  την πλοκή.

Η σκηνοθεσία είναι επίσης  έξυπνη, φροντισμένη και πηγαία με συνεχείς εναλλαγές και ιδέες, καθώς είναι προφανές ότι ο συγγραφέας Γιάννης Καραμπέλκος σκηνοθετούσε το έργο τη στιγμή ακριβώς που το έγραφε. Ξεχωρίζουν ακόμη η προσεγμένη κίνηση, οι διαλεγμένες μουσικές από την Αρετή Μακρολειβαδίτη,  ενώ το έργο απογειώνουν πραγματικά οι ερμηνείες των ηθοποιών.

Τι να πω για την Ηλιάνα Τσίλη, που είναι υπέροχη, ιδίως όταν καταπληκτικά μεταμορφώνεται από Λίνα στη δίδυμη αδερφή της Γωγώ; Το θέατρο ξεσηκώνεται στην κυριολεξία! Αλλά και για την ναζιάρα Νάντια που ερμηνεύει με τσαχπινιά η Φένια Σαλούκα. Στο ρόλο της Ζιζέλ γεμάτη ύφος και τουπέ  κερδίζει τις εντυπώσεις η Αρετή Μακρολειβαδίτη. Την εμβληματική γιαγιά ερμηνεύει με τον καλύτερο τρόπο ο Στέλιος Σταυρίδης, που μας κάνει να ξεσπούμε σε γέλια. Ο εργένης και καταχρεωμένος Παντελής αποδίδεται με κέφι και έμπνευση από τον Τρύφωνα Γιαβάλκα, ενώ ηλίθιος ή ίσως και πανέξυπνος ντεντέκτιβ είναι επιτυχημένα ο Δημήτρης Δούτσης.  Στον ρόλο του Νικόλα ο εξίσου άξιος νεαρός Βαγγέλης Καραμπάσογλου. Τέλος, την εξαίρετη διανομή κλείνει ο ίδιος ο συγγραφέας και ενορχηστρωτής του έργου Γιάννης Καραμπέλκος στο ρόλο του Λάμπρου.

 Τα σκηνικά είναι της εταιρίας ΚΑΡΠΟΥΖΙ και αν και λιτά είναι εξαιρετικά λειτουργικά επιτρέποντας στους ηθοποιούς να μπαινοβγαίνουν στη σκηνή από πολλές εισόδους και εξόδους σε χρόνο ρεκόρ από επεισόδιο σε επεισόδιο. Τα κοστούμια επέλεξε  η Στέλλα Τζουβάρα.

Αν θέλετε να γελάσετε πραγματικά, να περάσετε δυο γεμάτες ευχάριστες  ώρες, να χαλαρώσετε και να απολαύσετε καταπληκτικές ερμηνείες επισκεφθείτε τις δύο επόμενες Πέμπτες το θέατρο Αμαλία. Το «ΠΟΙΟΣ ΕΠΝΙΞΕ ΤΟΝ ΜΠΕΡΝΙΕ» είναι μια εμπνευσμένη, ξεκαρδιστική αστυνομική φαρσοκωμωδία που αξίζει να δείτε!

 

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:

Παίζουν με αλφαβητική σειρά:

Τρύφων Γιαβάλκας

Δήμητρης Δούτσης

Βαγγέλης Καραμπάσογλου

Γιάννης Καραμπέλκος

Αρετή Μακρολειβαδίτη

Φένια Σαλούκα

Στέλιος Σταυρίδης

Ηλιάνα Τσίλη

Μουσική επιμέλεια: Αρετή Μακρολειβαδίτη

Δημιουργικό αφίσας: Δημήτρης Πάζος

Ενυματολογική άποψη: Στέλλα Τζουβάρα

Σκηνικά: Eταιρεία «ΚΑΡΠΟΥΖΙ»

 

Συγγραφέας: Γιάννης Καραμπέλκος

Σκηνοθεσία: Γιάννης Καραμπέλκος

 

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου